ساختمان ها در  structure)  c)

ساختمان یا structure در c در واقع همان class در زبان ++c است. با استفاده از ساختمان ها یا structure میتوانیم اطلاعات را به صورت کپسولی نگه داری کنیم .

نحوه تعریف ساختمان ها یا structure :

}<struct <struct-name

;<type> <element-name1>

;<type> <element-name2>

;<type> <element-name3>

……

……

;<type> <element-name n>

;{

توضیح: ابتدا واژه ی کلیدی struct را به کار برده و بعد از آن نام ساختمان را وارد میکنیم. در داخل آکولاد هم متغیر هایی را که نیاز داریم مینویسیم .و در آخر هم بعد از آکولاد از سمیکالن استفاده میکنیم. توجه شود که ساختمان ها عموما خارج از هر تابعی (حتی تابع main ) ساخته میشوند و در برنامه ها همانند نوع داده با آن ها برخورد میشود و از آن ها متغیر تعریف میشود.

تعریف متغیر از ساختمان ها:

همانطور که گفته شد نام هر ساختمان ایجاد شده مانند یک نوع داده خواهد بود که میشود به صورت زیر از آن متغیر تعریف کرد.

; < نام متغیر > < نام ساختمان > struct

به مثال زیر توجه کنید:

struct student{

char name[20];

int sid=0;

};

struct student s1 ;

در مثال بالا ابتدا یک ساختمان تعریف شده و سپس از آن متغیر s1 تعریف شده که شامل name و sid است. اما برای دسترسی به متغیر های داخل s1 از dot(.) استفاده میشود . برای مثال  :  ;s1.sid=10  یا ;s1.name=”ali 

از ساختمان ها میتوان آرایه نیز تعریف کرد . تعریف آرایه ساختمانی هم تفاوتی با آرایه معمولی ندارد

3 پاسخ
  1. شقایق
    شقایق گفته:

    با سلام
    سایت بسیار مفیدی دارید
    مطالب به طور خلاصه و با زبان ساده گفته شداه است
    یه پیشنهاد داشتم اگر مثال هایتان بیشتر شود بهتر است

    پاسخ دادن

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *