آرایه های دو بعدی در c


علاوه بر لیست ها (آرایه های یک بعدی) ,می توان آرایه های نعریف کرد که بیش از یک بعد داشته باشد .برای مثال ,جدول ضرب و ماتریس آرایه ای دو بغدی است که یک بعد آن سطر و بعد دیگر آن ستون است. در آرایه های دو بعدی ,برای دستیابی به عناصر هر آرایه ,از دو اندیس استفاده می شود که اندیس اول را سطر و اندیس دوم را ستون می نامند. آرایه هایی با بیش از دو بعد (آرایه های n بعدی) قابل اسفاده اند. آرایه های دو بعدی در c به صورت زیر تعریف می شود :

;[بعد ۲][بعد ۱]نام آرایه     نوع آرایه

هر کدام از این اندیس ها از صفر شروع می شوند.

  • آرایه ها در حافظه به صورت سطری و ستونی می توانند ذخیره شوند.
  • در زبان c آرایه ها به صورت سطری ذخیره می شوند.یعنی ابتدا عناصر سطر اول ,سپس عناصر سطر دوم, عناصر سطر سوم و… ذخیره می شوند.
  • برای مثال قبل می توان آرایه را در حافظه به این صورت نمایش داد:

آرایه های دو بعدی به عنوان آرگومان تابع


  • برای ارسال آرایه های دو بعدی از تابعی به تابع دیگر باید نام آرایه را به عنوان آرگومان تابع ذکر کرد.
  • برای تعریف پارامتر معادل آن ,مانند آرایه های یک بعدی عمل می شود.با این تفاوت که در حالتی که در آرایه های یک بعدی ,پارامتر به صورت آرایه بدون طول ذکر می شد.در آرایع دو بعدی ,طول سطر ذکر نمی شود ولی طول ستون ها حتما باید ذکر شود که در این صورت بهتر است طول سطر ,به عنوان آرگومان دیگری به تابع ارسال شود.
  • به هنگام ارسال آرایه به عنوان پارامتر در آرایه های چند بعدی نیز تنها می توان اندیس اول را حذف کرد و عدد مربوط به بقیه اندیس ها صراحتا ذکر شود.
3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© کپی رایت - www.irccode.ir